söndag 15 maj 2011

Bokbloggsjerka om fiktiva litterära figurer

Den här veckan fick jag fundera lite extra på frågan i Annikas bokbloggsjerka.

Vilken/vilka fiktiv karaktär/er skulle du helst vilja träffa och vad skulle ni då hitta på?

Skulle jag fara till Ljuder socken och träffa Karl-Oskar och Christina, eller följa med Arn på en ridtur bland tempelriddare i det heliga landet eller rädda aristokrater undan giljotinen i Frankrike tillsammans med Röda Nejlikan eller kanske kika in bakom kulisserna hos familjen Buddenbrooks i Lübeck? Det var lockande möten allesammans men till slut stod det klart för mig.

Jag skulle bege mig till Stockholm för drygt 100 år sedan för att skapa min egen uppfattning om en av den svenska litteraturens mest kända triangeldrama och träffa de tre huvudpersonerna. Jag talar om Hjalmar Söderbergs skapelse Doktor Glas, pastor Gregorius och Helga. Doktor Glas har länge fascinerat mig och förra året läste jag även tre av romanens moderna efterföljare. Gregorius av Bengt Olsson, Mordets praktik av Kerstin Ekman och Birgitta Lindéns Jag, Helga Gregorius. Jag ser mig själv smyga omkring i kulisserna, tjuvlyssna och kanske t o m komma till tas med och intervjua huvudpersonerna. Vore det sedan rätt att ingripa och förhindra mordet på pastor Gregorius? Det skulle beröva oss en litterär höjdare och det vill man ju inte vara orsaken till.

4 kommentarer:

Anna sa...

Doktor Glas låter som en klassiker som jag behöver läsa om. Det hör jag på din beskrivning!

Doktor Glas sa...

Ooh! Bra val!

Lingonhjärta sa...

Oh tack för boktipset :)

(Såg din kommentar hos mig innan helgen som försvann, förresten. Svar kommer :))

Hanneles bokparadis sa...

kul personligheter