tisdag 5 april 2011

Mr Alis äktenskapsbyrå - Farahad Zama

Finns det en genre som heter etnisk feelgood litteratur? Det borde det göra och hit hör definitivt Mr Alis äktenskapsbyrå. Det är några månader sedan jag läste och njöt av boken, men eftersom Lyrans jorden-runt-resa nu mellanlandar i Asien tänkte jag nämna den här boken som är en humoristisk och kravlös höjdare närhelst man vill piggas upp eller bara läsa och njuta. Det MaRamotswe från Damernas detektivbyrå varit för Botswana kan Mr Ali bli för Indien.

Jag har alltid haft en stark dragning till Indien utan att besökt det, men den som bott i London i ett par år kan bara inte undgå Indiens och Indiernas stora inflytande där. Det finns knappt en kvartersbutik där inte en indier står bakom disken, varje affärsgata med självaktning har en indisk restaurang och överallt ser man kvinnor klädda i de mest fantastiska mönstrade och färgrika saris.

Bara genom att läsa Mr Alis äktenskapsbyrå får man så mycket av Indien till sig. Mr Ali bestämmer sig en dag att öppna en äktenskapsbyrå för bättre bemedlade när han pensioneras för att inte blir sysslolös. Byrån blir en riktig framgång i ett land där arrangerade äktenskap, hemgifter och kastsystem kastar sin skugga över varje äktenskap.  Det är klart att skildringen inte stannar länge vid hemlösa, kastlösa och fattiga. Det är det nostalgiska och romantiska Indien som porträtteras och i denna bok nöjer jag mig med det. Boken lunkar fram i ett lugnt tempo, ungefär som jag förställer mig den indiska landsbygden att vara. Beskrivningarna av de olika rätterna som serveras vid ett bröllop får det att vattnas i munnen på mig. Finns det något godare än Chicken tikka marsala, naanbröd, onion bajis och raita?

4 kommentarer:

Monika Häägg sa...

Det låter som en väldigt mysig bok och jag fick plötsligt idé till något nytt att skriva. Såg en mängd saker framför mig när du berättade om denna boken! Men, men idéerna är många och få av dem kommer att bli förverkligade!

Hanneles bokparadis sa...

vilket mysigt tips

http://hannelesbibliotek.blogspot.com/

mimmimarie sa...

Monika vad roligt det skulle vara om boken inspirerade dig.

Anna sa...

Det är en riktig höjdare. Håller med dig att Indien har en speciell plats i hjärtat också för mig. Har du läst Den vita tigern av Adiga? Kanonbra!