söndag 10 april 2011

Jerka om favoritförfattare

Den här veckans fråga från Annika har fått mig att fundera i ett par dagar innan jag skriver ett svar.

Finns det någon författare som du beundrar extra mycket och vad är det i så fall som gör han/hon så speciell?

Det finns många författare vars egenskaper och synpunkter jag beundrar men väljer att tolka frågan som att svaret är vilket författarskap jag beundrar. Då har jag valt ut två författare, en kvinna och en man, båda svenskar.

1. Vilhelm Moberg är mitt första val. Hans liv är egentligen lika intressant som en av hans romaner och slutade på ett sorgligt sätt. Hans böcker handlar ofta från mitt landskap - Småland och Utvandrarserien är väl oslagbar som ett epos över alla de som av ett eller annat skäl tvangs utvandra till USA.

2. Kerstin Ekman är mitt andra val. Jag har läst en hel del av denna mångsidiga författarinna och upptäcker alltid något nytt i hennes böcker. Dessutom beundrar jag den som vågar sätta sig emot en organisation av den kaliber som Svenska Akademien är.

2 kommentarer:

Annika sa...

Jag minns att jag såg serien Utvandrarna när jag var liten men det enda jag egentligen minns är att jag tyckte den var bra. Mobergs böcker har jag dock inte läst.

Kerstin Ekman kom jag i ytlig kontakt med när jag skrev en uppsats för några år sedan. Jag läste bara vissa fragment av hennes texter vid det tillfället och det räcker inte för att bilda sig en uppfattning om en författare. Att hon vågar sätta sig emot Svenska Akademien låter onekligen spännande. Vad var det som låg bakom den "aktionen"?

// Annika (http://alkb.se)

Creutz sa...

Ah, Moberg skriver verkligen med jord, skog och mossa i texten: helt underbart!