tisdag 15 mars 2011

Tematrio - Barn- och ungdomsböcker

Lyrans tematrio handlar den här veckan om barn- och ungdomsböcker. När jag väl tänkte till gick det ganska lätt att vaska fram tre favoriter.

1. Bombi Bitt oh Jag av Frithiof Nilsson Piraten har jag faktiskt upptäckt på "äldre dagar". Älskar den buspojken och har njutit av filmatiseringen också med Stellan Skarsgård i huvudrollen. Jag vistas gärna på Österlen och har varit i Vollsjö på Piratenmuséet och vid järnvägen där pumphuset är kvar som hade en så viktig roll i boken.

2. Pip-Larsson av Edith Understad läste jag som ung. Även den har filmatiserats. Den versionen jag såg som barn på 70-talet och en nyutgåva som gått på TV nyligen. Jag kommer ihåg att jag innan jag var medveten om vem Shakespeare var fascinerades av systrarnas romantiska namn som ju alla är uppkallade efter hjältinnor i hans dramer. Rosalinda, Miranda och Desdemona. När boken Nu seglar Pip-Larsson kom ut var jag väldigt avundsjuk på syskonen som fick ge sig ut på äventyr i båt själva och borsta tänderna i sockerdricka när färskvattnet tog slut. Mamma var inte så tillåtande mot mig när jag ville prova detsamma.

3. Mitt tredje val blir böckerna om Katten Fräs av Isabelle Halvarsson har jag redan skrivit om här.

2 kommentarer:

Boktokig Eva Boström sa...

Narnia-böckerna älskade jag. Kulla Gulla - böckerna med. Kalle och chokladfabriken och Mio min mio... nej, jag har alltför många böcker som jag älskat och är speciella för mig när et gäller barn- och ungdomsböcker!

Lyrans Noblesser sa...

Både Bombi Bitt och Pip-Larssons är jag nyfiken på.