tisdag 29 mars 2011

Böcker som förändrade världen - Andrew Taylor

Går det att sticka ut hakan och påstå att vissa böcker har haft förmågan att förändra världen? Ja, kanske i ett par fall och då tänker jag på Bibeln, Koranen och eventuellt ett par stycken till. Att Andrew Taylor har gett ut en bok där han listar 50 verk som påstås ha förändrat världen tycker jag är lite magstarkt. Dels är det såklart Andrew Taylors 50 utvalda böcker men jag ser det också som ett utslag av folks eviga förtjusning i att skapa listor av allt möjligt. Vi bokläsare är icke undantagna denna regel.

Av de 50 som listas i boken har jag läst hela eller delar av 16 (se där var jag nära att själv falla i fällan och göra en lista av de 16). De här böckerna, klassiker för det mesta, presenteras på ett trevligt sätt var och en och sätts in i det sammanhang där de publicerades. Tid, plats och omständigheter kartläggs och det är ambitiöst och trevligt att läsa om, men att ge ut en bok baserad på en personlig lista verkar inte helt seriöst i mina ögon.

2 kommentarer:

Metta Karlsson sa...

Det är klart intressant att ge ut en sån här bok, men titeln kasnke är lite dum...

Boktokig Eva Boström sa...

Älskar listor! :)