måndag 28 februari 2011

Tematrio - Bokreafynd

Lyrans tematrio den här veckan handlar om de bästa bokreafynden, i år eller andra år.

1. Det bästa fyndet någonsin är Den svenska historien i 15 delar. Verket utgavs 1977 och jag har nog köpt det någon gång på 1980-talet. Jag har inget minne av vad jag betalade men hur mycket eller lite det var så var det värt varenda krona.
2. Prismas Stora örtabok har följt mig genom många år. Ytterligare ett bokreafynd som jag har haft stor glädje av när det gäller egen odling eller insamling av vilda växter och örter och hur man ska hantera dem och vad de hjälper mot.
3. Bonniers Stora Bok om Måleriets historia har jag inte haft i så många år, men är ett fantastiskt verk att slå upp konstnärer, termer och verk i. Dessutom så vackert att bara bläddra i.

1 kommentar:

Lyrans Noblesser sa...

Jag har faktiskt bara kollat på skönlitt än så länge i år, måste nog kika efter lite annat också...