onsdag 2 februari 2011

Radioföljetongen "Kolka" - Bengt Ohlsson

En tonårsflicka flyttar från Baltikum till England när hennes pappa gifter sig med en rik engelsk kvinna. De båda får ett helt nytt liv och huvudpersonen får det svårt att anpassa sig till sitt nya liv. Hon har utåt sett fått allt man kan begära, ett nytt liv, de bor på ett slott, hon får en snäll styvsyster och styvmor och får börja på en av de bästa skolorna i trakten och ändå. Eller kanske just därför har hon så svårt att anpassa sig.

Hon är en förslagen tonåring som umgås med hemska tankar och smider rysliga planer. Trots allt går snällhet som en röd tråd genom boken och slutsatsen att snällhet är svårt och kan kännas som ett slag i ansiktet kan jag känna igen.

Det är en psykologisk roman med spänning. Jag beundrar Bengt Ohlsson sätt att sätta sig in i en ung kvinnas tankar och själsliv och han gör det på ett för mig trovärdigt sätt. ”Kolka” är klart värd att lyssna på även om Maja Runeberg verkar lite likgiltig i sin uppläsning så ångrar jag inte timmarna jag spenderade lyssnande vid datorn. Man kan lyssna på följetongen fram till den 24 mars 2011 på Sveriges Radios hemsida
http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=1111

Inga kommentarer: