torsdag 27 januari 2011

Vladimir Kaminer - Militärmusik

Vladimir Kaminer är född och uppväxt i Sovjetunionen men kom till det som då var DDR 1990 där han fick politisk asyl. Han skriver inte på sitt modersmål ryska utan på sitt adopterade språk, tyskan.
Jag har förstått att det råder väldigt delade meningar bland recensenter och bokbloggare om vad man tycker om den här boken. Jag gillar den även om jag tycker den är lite tunn, både till omfång och innehåll. Att hela Sovjetrepubliken var ett enda stort skämt och ett 70-80 år långt tragiskt expriment. Boken speglar detta, den är en parodi på Sovjet och sovjettiden och bitvis både dråplig, sanslös och helt absurd.
Författaren gör nedslag i teaterskolan, bland värnpliktiga soldater i ett luftvärnsbatteri utanför Moskva och ungdomsläger i Lettland. Boken är lättläst och författaren nämns i senaste numret av "Vi läser", i en artikel om litteratur av den nya tidens invandrarförfattare i Tyskland.

2 kommentarer:

Anna sa...

Ett så spännande tips, okänt för mig. Det är dags för mig att börja läsa in mig på Tyskland snart...

Ingrid sa...

Jag gillade boken- det är det där totalt absurda som tilltalar mig. Jag har "Ryssdisco" i hyllan också- den har jag ännu inte läst.