onsdag 12 januari 2011

Tysk bokresa

I bokbloggen Enligt o utmanas man om tyska böcker. Att det sker just nu, just i år är ingen tillfällighet. Höstens bokmässa i Göteborg kommer att ha tysk litteratur som tema. Jag har sedan ett par månader startat min egen kampanj att läsa tyskt inför mässan och kastar mig hänförd över utmaningen. Tyskland har alltid varit roligt att besöka och vi har många trevliga grannar (sommargäster) som vi umgås med här i kring i Småland. Jag försöker livligt hålla min skoltyska igång genom att läsa åtminstone ett par böcker på orginalspråk varje år.

1. Berätta om en bok du läst som utspelar sig i Tyskland eller är skriven av en författare med anknytning dit.
Uwe Timms "Upptäckten av currywursten" tyckte jag var helt underbar. Den handlar om andra världskrigets sista skälvande dagar i Hamburg och berättar samtidigt historien om hur currywursten kanske kom till. Allt som rör andra världskriget har alltid fascinerat mig och denna historien är inget undantag. Har ikväll från biblioteket hämtat "I skuggan av min bror" av samma författare och jag ser fram emot ännu en läsupplevelse.

2. Berätta om en författare som på något sätt har anknytning till Tyskland. Var så långsökt som du vill, men motivera gärna ditt val.
Stig Dagermans "Tysk höst" kommer jag osökt att tänka på. Boken som från början var en serie tidningsartiklar Dagerman skrev åt Expressen är något alldeles extra, boken måste läsas för att försöka förstå hur den tyska civilbefolkningen hade det under och efter kriget. Att Dagerman var knappa 25 år när han skrev artikelserien är en bravad. Hur många av dagens journalister skulle kunna åstadkomma något liknande.

3. Berätta om en bok av en författare som anknyter till Tyskland, som du inte läst, men är nyfiken på.
Jag är nyfiken på att läsa något av Günter Wallraffs verk. Hans undersökande journalistik är i en klass för sig och så gott som klassisk numera. Wallraffs avslöjanden har duggat tätt om olika företeelser i det tyska samhället och han har givit sig namn "att Wallraffa" åt denna typ av journalistik.

1 kommentar:

Anna sa...

Uwe Timm låter som en spännande författare, jag har fått honom rekommenderad av många de senaste. Mycket kul att läsa ditt reseinlägg!